حذف سد سقاوه و تنگ سرخ از مصوبات سفر/ سومین قتلگاه کهگیلویه و بویراحمد در آستانه افتتاح/آقای رئیس جمهور شر مرسان!
بررسیها نشان میدهد جاده پاتاوه به دهدشت فاقد استانداردهای لازم برای بهره برداری بوده زیرا الزامات ایمنی در آن رعایت نشده و هنوز پروژه تکمیل نیست.
گروه اجتماعی مهر دنا/ امیررضا برنگ پور: ساعتی پیش در نهاد ریاست جمهوری در جلسهای با حضور مهندس محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور و برخی دیگر از مسئولان نهاد ریاست جمهوری و نمایندگانی از وزارتخانهها و همچنین سید علی احمدزاده استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرعامل شرکت آب منطقهای دو سد تنگ سرخ و سقاوه از مصوبات سفر 22 و 23 تیرماه رئیس جمهور به این استان حذف شد.در حالی شنیدهها حکایت از عدم قدرت توان مسئولان استانی حاضر در این نشست برای دفاع و توجیه از پروژهها و طرحهای معرفی شده، دارد.
این در حالی است که سد تنگ سرخ از مصوبات سفر اول رئیس جمهوری به این استان بوده و حتی طبق وعده محرابیان وزیر نیرو قرار بود این پروژه بزرگ تا پایان سال گذشته آبگیری شود ولی آبگیری که نشد هیچ قرار است کلا تعطیل شود.
سد سقاوه به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم شهرستان محروم مارگون نیز ماهها از انتخاب پیمانکار آن میگذرد و قرار بود در سفر رئیس جمهور کلنگ زنی شود که دیگر با این شرایط و حذف از مصوبات سفر، بهتر این است که کلنگ زنی نشود زیرا تنها در حد کلنگ باقی خواهد ماند.
باید منتظر ماند و دید واکنش بویراحمدیها به این اقدام دولت چیست؟ هرچند امیدواریم دولت در این زمینه تجدید نظر کند.
گفتنی است تا فعلا دو سد سقاوه و تنگ سرخ از مصوبات سفر دوم رئیس جمهور حذف شده و گرنه ردیف بودجهای خود را دارند که در صورت قرار گرفتن در لیست مصوبات سفر شاهد تزریق اعتبارات بیشتری به این پروژه خواهیم بود.
رئیسی رئیس جمهور و برخی از اعضای هیئت دولت در قالب ششمین سفر استانی در دور دوم سفرها در روزهای 22 و 23 تیرماه به کهگیلویه و بویراحمد سفر میکند.
افتتاح سومین قتلگاه در کهگیلویه و بویراحمد/آقای رئیس جمهور شر مرسان!
بعد از گذشت 29 سال زمزمههای مبنی بر افتتاح رسمی پروژه ملی جاده «پاتاوه – دهدشت» در دومین سفر استانی رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد شنیده میشود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مهر دنا از یاسوج، بعد از گذشت 29 سال زمزمههای مبنی بر افتتاح رسمی پروژه ملی جاده «پاتاوه – دهدشت» توسط رئیس جمهور در دومین سفر وی به کهگیلویه و بویراحمد شنیده میشود در حالی بررسیها نشان میدهد برای قیچی کردن روبان قرمز هنوز زود است.
افتتاح جاده پاتاوه ـ دهدشت در سفر رئیس جمهور
اما نماینده کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی که چند روز قبل از جاده پاتاوه به دهدشت بازدید کرده بود، گفت که این پروژه در سفر دوم رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد به بهرهبرداری میرسد.
حجتالاسلام سیدمحمد موحد این را هم گفت که پیمانکار این پروژه(قرارگاه خاتم) مطالبات زیادی دارد و امیدواریم این مهم در سفر دوم ریاست جمهوری به استان مد نظر قرار گیرد.
جاده پاتاوه به دهدشت به طول 136 کیلومتر با هدف اتصال استان خوزستان به مرکز کشور و خروج کهگیلویه و بویراحمد از بن بست ارتباطی سال 73 در سفر مقام معظم رهبری به استان کهگیلویه و بویراحمد کلنگزنی شد تا با بهره برداری از این پروژه مسافت بنادر جنوبی به مرکز کشور بیش از 200 کیلومتر کاهش یابد.
چرا پروژه در دولت روحانی افتتاح نشد؟
پروژه جاده پاتاوه به دهدشت تا قبل از سال 84 تنها در حد زخمی شدن مانده بود که با آغاز بکار دولت نهم جان تازهای گرفت و مجدد فعالیت آن از سر گرفته شد و به سرعت پیش رفت و تا پایان دولت دهم پیشرفت فیزیکی آن به بیش از 70 درصد رسید و تحویل دولت یازدهم شد و در 4 سال دولت دوازدهم بهره برداری از این پروژه تنها در حد شعار باقی مانده و در نهایت با پیشرفت فیزیکی بیش از 90 درصد تحویل دولت سیزدهم شد.
تکمیل و بهره برداری از این پروژه به عنوان یک اولویت در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت تا جایی که سفر اول رئیس جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد جزو مصوبات سفر قرار گرفت و برای تسریع در روند اجرای پروژه 400 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت.
اعتبار 2 هزار میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه
البته پایگاه اطلاع رسانی مهر دنا از روند پیگیری عملیات اجرایی این پروژه بعد از سفر رئیس جمهوری انتقاد دارد زیرا متولیان امر فاقد یک برنامه زمانبندی دقیق با هدف بررسی هفتگی، ماهیانه و فصلی پروژه بودند و تنها به یک بازدید بین راهی هنگام رفتن به کهگیلویه بسنده کردهاند و همین نیز دلیل محکمی است که نباید انتظار افتتاح و بهره برداری از این پروژه در سفر دوم رئیس جمهوری را داشته باشیم.
رئیس شرکت ساخت به عنوان مجری راههای ملی در استان کهگیلویه و بویراحمد میگوید: تاکنون برای احداث جاده پاتاوه-دهدشت بیش از یک هزار و 400 میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل نیاز به دو هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.
صمصام آقایی با بیان اینکه این دو هزار میلیارد تومان برای عملیات اجرایی سامانه روشنایی تونلها، تهویه، آسفالت لایه نهایی و تقاطع غیر همسطح ابتدا و انتها نیاز است، بیان کرد: با بهره برداری از این پروژه مسیر ارتباطی 4 شهرستان و بیش از 400 روستا تسهیل میشود.
سرهنگ دانایار فرمانده پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد نیز میگوید: با افتتاح جاده پاتاوه به دهدشت بخش اصلی ترددها و عبور کامیونهای حامل بار بدون شک از اصفهان به سمت بنادر جنوبی خوزستان و بوشهر بوده که دیگر از مسیر بابامیدان عبور نخواهند کرد و جاده پاتاوه-دهدشت را انتخاب خواهند کرد.
آیا جاده پاتاوه ـ دهدشت آماده افتتاح است؟
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر دنا که چگونه برای پروژه جاده پاتاوه-دهدشت بعد از 29 سال که در آستانه افتتاح قرار گرفته یک هزار و 500 میلیارد تومان هزینه شده ولی هم اکنون برای کارهای ناچیز باقی مانده دو هزار میلیارد تومان نیاز است؟، گفت: اعتبار هزینه شده بر اساس فهرست بهای سال 85 بوده ولی اعتبار مورد نیاز بر اساس فهرست بهای جدید برآورد شده است.
به گفته محمد راستا جاده پاتاوه به دهدشت به طول 136 کیلومتر دارای 17 تونل به طول 10 کیلومتر و 20 پل بزرگ به طول دو کیلومتراست که نیمه غربی کهگیلویه و بویراحمد را از بن بست خارج میکند.
وی این را هم گفت که به احتمال زیاد رئیس جمهور از جاده پاتاوه به دهدشت بازدید خواهد کرد ولی افتتاح رسمی به زمان دیگری موکول شود.
راهداری جاده پاتاوه به دهدشت را تحویل نگرفته است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد نیز به مهر دنا گفت: این اداره به عنوان متولی نگهداری از راههای مواصلاتی هنوز جاده پاتاوه به دهدشت را تحویل نگرفته است و این پروژه بعد از افتتاح باید توسط شرکت ساخت به راهداری درخواست تحویل و نگهداری داده شود.
عابد محمد اظهار داشت: بعد از درخواست شرکت ساخت کمیتهای در اداره کل راهداری وحمل و نقل جادهای تشکیل و در صورت نبود مشکل در بخشهای مختلف از جمله مسائل سازهای، طراحی، روکش آسفالت، روشنایی و …این محور تحویل گرفته میشود.
جاده پاتاوه به دهدشت شرایط افتتاح رسمی را ندارد
یک کارشناس راهسازی در این زمینه به مهر دنا گفت: جاده پاتاوه به دهدشت شرایط افتتاح رسمی را ندارد زیرا هنوز مطابق ضوابط و استانداردهای آئین نامه راههای ایران تکمیل نشده است.
وی بیان کرد: پیچهای معکوس پشت سرهم در چندین نقطه از این جاده از جمله حدفاصل روستاهای عزیزی و میانتنگان بسیار خطر آفرین بوده و باید اصلاح شود و همچنین روشنایی تونلها، علائم جادهای، گاردهای ایمنی حاشیه راه و …هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است.
جادهای که استانداردهای لازم برای بهرهبرداری را ندارد
به گزارش مهر دنا، با افتتاح رسمی از پروژه پاتاوه -دهدشت شاهد افزایش بار ترافیک خواهیم بود تا جایی که روزانه چندین هزار تریلر از این جاده عبور خواهد کرد و در صورت بی توجهی به مشکلات احتمالی از جمله نادیده گرفتن مسائل ایمن سازی جاده و تکمیل کارهای گفته شده توسط کارشناس حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، شاهد تبدیل این مسیر به جاده مرگ خواهیم بود و در یک کلام نباید از «هول حلیم به دیگ افتاد».
بررسیها نشان میدهد جاده پاتاوه به دهدشت فاقد استانداردهای لازم برای بهره برداری بوده زیرا الزامات ایمنی در آن رعایت نشده و هنوز پروژه تکمیل نیست تا جایی که مسئولان راه و شهرسازی میگویند برای تکمیل پروژه دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این جای سوال بوده پروژهای که برای اتمام نیاز به این میزان اعتبار دارد چگونه میخواهند افتتاح کنند.
انتهای پیام/
برچسب ها :آیت الله رئیسی ، پایگاه اطلاع رسانی مهر دنا ، جاده پاتاوه به دهدشت ، دولت ، رئیس جمهور ، راه و شهرسازی ، راهسازی ، سفر استانی ، کهگیلویه و بویراحمد ، مهر دنا ، هیئت دولت
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0