تجلیل از سالمندان شهرستان چرام

با حضور تعدادی از مسئولان استانی و شهرستانی برنامه تجلیل از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد شهر چرام برگزار شد.

کد خبر : 32299
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۳

به گزارش مهردنا، با حضور تعدادی از مسئولان استانی و شهرستانی برنامه تجلیل از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد شهر چرام در حسینه ثارالله ناحیه مقاومت بسیج شهر چرام برگزار شد.

امام جمعه چرام در این برنامه گفت:  دوران کهنسالی دورانی است که برای همه ما وجود دارد و کسانی که پیر می شوند نیاز به پزشک و مراقبت های پزشکی بیشتر می شود

سید نورااله افشار افزود: در بحث بیمه های پزشکی و درمان باید این گنجینه هایی که برای ما به یادگار گذاشته شده را بیشتر مورد توجه قرار دهیم و خدا نکند که یه شخص کهنسالی به خاطر چند میلیون تومان بحث درمان آن نیمه کاره بماند، این جالب نیست.

وی ادامه داد: زمانی که انسان پیر می شود دارای نوه و نتیجه می شود که قطعا خرج و مخارج زندگی انسان بیشتر می شود اما وقتی از بازنشستگان سئوال می کنم می گویند که حقوق ما نسبت به کسانی که در حال کار هستند تغییر زیادی نمی کند.

افشار تاکید کرد: اینها در واقع باید دیده شوند و فریاد زده شود تا در این زمینه از این افراد دستگیری بیشتری شود

وی با بیان اینکه تجارب گرانبهایی که اینها دارند هر کدام یک گنجینه است، گفت: امیر المونین در نهج البلاغه می فرماید من نبودم که افراد ادوار گذشته را با آنها زندگی کنم اما چنان سرگذشت گذشتگان را مطالعه کردم که یکی از آنها شدم.

فرماندار شهرستان چرام در این برنامه گفت: پیامبر اکرم ( ص) فرمود که بهترین جوانان کسانی هستند که خودشان را به شبیه پیران و بدترین پیران کسانی هستند که خودشان را شبیه جوانان کنند.

سید عبدالرحمان توفیقیان با بیان اینکه امروز در دنیا روزی تحت عنوان روز جهانی سالمند و تکریم سالمندان مطرح است، افزود: اما آموزه های دین ما لبریز از احترام و تکریم مقام شامخ سالمندان است و در این خصوص پیامبر (ص) فرمود که پیر در میان مردم خودش همچون پیامبر در میان امت خویش است.

وی با بیان اینکه تکریم و تجلیل سالمند به نوعی تکریم و تجلیل تاریخ است، ادامه داد: امروز ما در دل این به ظاهر افراد سالمند یک تاریخ و یک گنجینه گرانبها را داریم.

توفیقیان با بیان اینکه تکریم از افراد سالمند تجلیل و تکریم فرهنگ است، گفت: افراد سالمند و کهن سال گنجینه های معنوی جامعه هستند و این افراد بهترین داشته های فرهنگی را همراه خود دارند، اینها به عنوان میراث داران گذشته سنت ها  و فرهنگ های گذشتگان ما را برای ما به یادگار گذاشتند.

وی افزود: درغرب تنها تا زمانی که یک شخص قدرت تولید و کار کردن دارد آن شخص را حفظ می کنند و به او احترام می گذارند و پس از اینکه نیروی جوانی خود را از دست داد آن را به مرکز نگهداری سالمندان منتقل می کنند و می گویند از رده خارج شده است اما بر خلاف دنیای غرب این افراد کهن سال به عنوان روشنی بخش محافل خانواده های ما هستند.

توفیقیان عنوان کرد: امروزه بهترین خوانندگان و سرایندگان شاهنامه که از برترین آثار ادبی ما است همین افراد کهنسال است و حتی بهترین انتقال دهنده دانش و تجربیات گشته به نسل جوان همین افراد سالمند جامعه است.

مدیر کل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد در این برنامه گفت: هر کدام از این عزیزان سالمند برای ما مثل گنجینه های گرانبهایی هستند که توانسته اند فرزندانی را در سطح بالا برای جامعه پرورش دهند.

قباد مبشری افزود: امروز سرمایه هستند و ریشه های ما هستند و ما وظیفه داریم که در خدمت این عزیزان باشیم.

وی با بیان اینکه انسان یک موجود اجتماعی است که نیازهای مختلف انسان بر اجتماعی بودن انسان دلالت دارد، ادامه داد: ما نمی توانیم نسبت به سرنوشت دیگران بی تفاوت باشیم و دیگران نیز نمی توانند در مورد سرنوشت ما بی تفاوت باشند.

مبشری با بیان اینکه اگر امروز عزیزانی به عنوان سالمند اینجا حضور دارند در آیند ما نیز به جمع همین سالمندان می پیوندیم، عنوان کرد: جامعه ای به عنوان جامعه رشد یافته و متعادل است که جامعه بتواند هر کدام از افراد جامعه را در نقش خود مورد تکریم قرار دهد.

وی با بیان اینکه اگر جوان امروز به سالمندان توجهی نکند فردا روزی خودش نیز گرفتار این بلا می شود، افزود: تعداد زیاد سرای سالمندان در جامعه غرب نشان دهنده این است که ما در پدیده آفرینش که یک پدیده الهی است به درستی حرکت نکرده ایم.

مبشری با بیان اینکه موضوع فرزند آوری که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، گفت: هر چند مشکل اقتصادی داریم اما درصد تاثیر گذاری این موضوع بر فرزند آوری خیلی پایین است و این فرهنگ ها هستند که موجب می شود که نرخ فرزندآوری کم شود.

وی افزود: در برخی از استانها به تبع از فرهنگ غرب یک فرزند بیشر ندارند که آن هم به خارج از کشور رفته و کسی نسیت که به پدر و مادر سالمند او توجهی کند اما امروز سالمندان ما در استان هر کدام بیش از 5 یا 6 فرزند دارند.

مبشری با بیان اینکه ما باید به قوانین آفرینش و الهی برگردیم، تاکید کرد: ما باید طبق دسترات دینی و اسلامی به سالمندان خود توجه ویژه ای داشته باشیم و نباید آنها را به سرای سالمندان بفرستیم بلکه باید در کانون گرم خانواده از تجریبات آنها استفاده کرد و آنها را مورد تکریم قرار داد.

مدیر کل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه حدود 48 هزار خانواده با جمعیتی بیش از 115 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد استان است، گفت: تعداد 32  هزار 251 نفر از اینها سالمند هستند که بالای 60 سال سن دارند که در مجموع 24 هزار خانواده و تعداد خانم های سرپرست خانوار 10 هزار نفر است که اینها نیاز به توجه و خدمات ویژه دارند.

در پایان این برنامه از 20 نفر از سالمندان تحت حمایت کمیته امداد شهرستان چرام به نمایندگی از 176 سالمند تحت حمایت استان تجلیل شد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.