عابد محمدی اظهار داشت: 5 روستای بخش محروم دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه از داشتن راه ارتباطی مناسب محروم هستند که احداث جاده به عنوان یکی از مهمترین خواسته و اولویت مردم این مناطق، در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه جاده ارتباطی روستاهای پای پر و رودریش دیشموک بزودی تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید، عنوان کرد: پروژه احداث پل رودخانه سمه هم اکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که پروژه فعال و کار اجرایی همچنان ادامه دارد و در صورت تامین اعتبار لازم در کمترین زمان ممکن به بهره برداری خواهد رسید.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: 200 پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر دو هزار میلیارد تومان در حوزه راهداری از جمله جادههای روستایی در شهرستانهای مختلف استان در دست اجرا بوده که از این تعداد 12 پروژه با اعتباری افزون بر 120 میلیارد تومان در بخش دیشموک واقع شدهاند.
محمدی خاطرنشان کرد: 4 هزار و 400 کیلومتر از مجموع راههای استان روستایی بوده که از این میزان 2 هزار و 100 کیلومتر خاکی است و سال گذشته 110 کیلومتر راه روستایی در استان آسفالت شد، شاخص آسفالت روستایی 29 کیلومتر در سال 1400 بود که به 110 کیلومتر در سال 1401 رسید.
وی با بیان اینکه هم اکنون 130 کیلومتر آسفالت جاده روستایی آماده آسفالت داریم، افزود: آسفالت 150 کیلومتر راه روستایی را برای سال 1402 هدف گذاری کردهایم که امیدواریم محقق شود ولی در هر صورت 130 کیلومتر قطعی است.
به گزارش تسنیم، نبود راههای مناسب ارتباطی در بخش دیشموک از سالهای گذشته تاکنون یکی از مهمترین مطالبه اهالی بخش بوده که از دولتهای گذشته تا به امروز مغفول مانده و همین عامل سبب عدم توسعه شده است.
بخش دیشموک در شهرستان کهگیلویه افزون بر 22 هزار نفر جمعیت دارد و از شمال به شهرستان لردگان در چهارمحال و بختیاری، از غرب به ایذه و باغملک در خوزستان، از جنوب به ارتفاعات سه هزار متری کوه سیاه و بخش بهمئی گرمسیر و از شرق به بخشهای مارگون و چاروسا و شهر دهدشت ارتباط دارد.
برای رسیدن به دیشموک از شرق و غرب و شمال، باید از جادههای صعبالعبور و گردنههای پر پیچ و خم و خطرناک کوهستانی عبور کرد. نبود راه دسترسی مناسب که یکی از ضروریترین نیازهای هر منطقه بوده سبب شده دیشموک در بن بست بماند و یکی از موانع اصلی عدم توسعه یافتگی دیشموک نیز همین است.
شاه کلید عدم توسعهیافتگی، ساخت و ساز، آموزش نوین، بهداشت و حتی مشکلات زندگی مردم بخش دیشموک تنها بخاطر نداشتن راه و جادههای ارتباطی مناسب است که در تمامی سالهای گذشته امکان یک زندگی راحت را برای اهالی این دیار سخت و ناممکن کرده است چنانکه در طی سالهای گذشته حجم زیادی از اهالی این بخش بخاطر سختی زندگی، از این منطقه مهاجرت کرده و در شهرهای اطراف سکونت کردند.
یکی از بزرگترین معادن نیترات کشور در منطقه دیشموک واقع شده که میتواند سبب اشتغالزایی بسیار زیادی در این منطقه شود اما مهمترین مشکل و سد راه فعال شدن این معدن، محصور بودن و در بنبست قرار گرفتن دیشموک است و همین عامل سبب شده تا امکان هرنوع سرمایهگذاری در هر زمینهای را در این منطقه با دشواری روبرو کند.
سه جاده اصلی دیشموک یکی از سمت شهر دهدشت، یکی از سمت خوزستان و دیگری از سمت چهارمحال و بختیاری است اما فصل مشترک هر سه جاده ارتباطی عرض کم، پیچ و خم زیاد و کوهستانی بودن آنها است که دسترسی مردم به شهرهای اطراف را به ویژه در فصل زمستان با دشواری همراه میکند.
انتهای پیام/.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0