عوامل و شرایط تشدید کننده طایفه گرایی در انتخابات شورای شهر یاسوج

بر اساس نقشه شهر یاسوج محلات موجود در محدوده بخش مرکزی به خوبی نشان دهنده این است که اکثریت قریب به اتفاق محلات مسکونی موجود از بافت طایفه ای همگون بر خوردارند که خود این یکسانی محلات مسکونی از عوامل تشدید کننده طایفه گرایی است.

کد خبر : 2318
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵

مهر دنا/ اولین عامل در  تشدید طایفه گرایی در انتخابات شورای شهر استان های زاگرس نشین بویژه کهگیلویه و بویراحمد از جمله یاسوج، عدم نهادینه شدن احزاب از بعد ساختاری و کلان مهم ترین عامل در روند تشدید طایفه گرایی و قومیت در انتخابات مناطق زاگرس نشین و شهرهای لر تبار است.

به گزارش مهر دنا از یاسوج، عدم نهادینه شدن احزاب در کشور سبب می شود در منطقی چون استان کهگیلویه و بویر احمد طایفه و قومیت متر و معیار شهروندان برای مشارکت سیاسی باشد. این در حالی است که اگر در سطح مدیریت اجرایی کشور مشارکت سیاسی بر اساس فعالیت احزاب و نهادهای مردم نهاد بنا گردد جای چندانی برای قومیت و طایفه باقی نمی ماند.

عامل مهم دیگر توزیع نامتوازن امکانات و خدمات رفاهی در کشور است . اگر امکانات خدماتی و رفاهی عادلانه در کشور و استان توزیع گردد دیگر خیالی نیست که کاندیدا های شورای شهر مهم ترین شعار خود را رفع محرومیت و توزیع پاداش های بین قومیتی و هم طایفه ای خود قرار دهند و شهروندان دیگر نیازی نیست از سر ناچاری به امید دست بافتن به امکانات به کاندیدای هم طایفه خود رای دهند.

عامل بعدی پراکندگی طایفه ای محلات مسکونی شهر یاسوج است.

بر اساس نقشه شهر یاسوج محلات موجود در محدوده بخش مرکزی به خوبی نشان دهنده این است که اکثریت قریب به اتفاق محلات مسکونی موجود از بافت طایفه ای همگون بر خوردارند که خود این یکسانی محلات مسکونی از عوامل تشدید کننده طایفه گرایی است.

یکی دیگر از این عوامل در بحث انتخابات شورای شهر توزیع طایفه ای منابع و فرصت های خدماتی و رفاهی به طایفه خاص خود می باشد اینکه نمایندگان منتخب شورای شهر از یک طایفه خاص بعد از پیروزی عمدتا منابع محدود خدماتی را به طایفه و قومیت خود می سپارد.

آخرین عامل تشدید کننده طایفه گرایی اجتماعی شدن قومیتی و طایفه ای است.

اجتماعی شدن به معنای درونی و نهادینه سازی یکسری از ارزش های مهم اجتماعی از دوران کودکی است . این نهادینه سازی می تواند بر اساس معیارهای گوناگون انجام شود. مثلا در شهر یاسوج تعلق طایفه ای و قومیتی بی شک از مهم ترین این معیارها بوده به گونه ای که در زمان مرگ نیز این برند طایفه بر بالای بالین ما خود نمایی می کند و قدرتش را بر روی جسم بی جان و بی روح ما می کشاند و این روند اجتماعی شدن باعث گردیده که طایفه به عنوان یک معیار متمایز کننده فرهنگی برای ما نقش بی بدیلی را بازی کند.

در آخر نگارنده معتقد است که برای تقلیل طایفه گرایی می توان موارد زیر را عنوان کرد:

۱:حمایت و تشویق از تکثر نامزدهای تاثیر گزار در طوایف گوناگون

۲:باز خوانی و تبار شناسی و ساختار شکنی روایت موجود از طایفه گرایی در یاسوج با استمداد از یافته ها و نظریات انتقادی تاریخی و جامعه شناسی با کمک و همراهی فرهنگیان که هیزم بیار طایفه گرایی هستند.

۳:مدیریت مطلوب غیر جانبدارانه هیئت های اجرایی و نظارت بر انتخابات.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 3
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دانشجو سه شنبه , 12 بهمن 1395 - 12:50

درود بر استاد فرهیخته جناب آقای پوردیان

روزیان سه شنبه , 12 بهمن 1395 - 16:02

احسنت درود براستاد فرهیخته جناب پوردیان..

شمس دوشنبه , 18 بهمن 1395 - 12:37

واقعا همینطوره کاش به آیندگان ظلم نکینم و طایفه گرایی را کم رنگ و شایسته سالاری را پرورش دهیم…مسلما قشر دانشجو و تحصیلکرده باید پیشقدم باشند…
ممنون از شما استاد عزیز