واکنش سخنگوی شورای نگهبان به شراکت دخترش با پسر تاجگردون! + جزئیات
کدخدایی با تاکید بر حزبی شدن انتخابات، گفت: فردی میآید بیشترین آسیب را به نظام سیاسی و مردم میزند و پاسخگو هم نیست اما اگر انتخابات حزبی باشد آن زمان حزب پاسخگو است.
به گزارش مهردنا،کدخدایی که در گفت وگوی تفصیلی دو ساعته که در آستانه چهلمین سالگرد تاسیس شورای نگهبان با ایرنا داشت به موضوع رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران و باشت در مجلس یازدهم اشاره کرد و با رد برخی ادعاها درباره فعالیت اقتصادی یکی از اعضای خانوادهاش به همراه پسر تاجگردون، ریشه این اکاذیب قدیمی و کهنه را شبکه خبری آمریکایی سی ان ان و برخی جریانهای داخلی عنوان کرد و یادآور شد: این شبکه مدتی بود که گزارشی از شخصیتهای نظام میداد و ما را هم عضو کرده بود و مبالغی را در حسابهای سوییس برای من اعلام میکرد. هر وقت هم که میگفتیم اینها را به ما بدهید یا اجازه دهید کسی بیاید این مبالغ را بگیرد نمیشد! بنابراین شکایتی کردیم که دادگاه «سی ان ان» را محکوم کرد!
او درباره برخی مباحث درباره رد اعتبارنامه تاجگردون از سوی نمایندگان مجلس یازدهم در وضعیتی که شورای نگهبان صلاحیت منتخب مردم گچساران را احراز کرده بود، یادآور شد: تصویب یا رد اعتبارنامه نمایندگان به مفهوم این نیست که کار شورای نگهبان الزاما غلط و اشتباه و کار مجلس درست بوده است.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان همچنین از مجلس یازدهم که به تعبیر رهبری مجلسی جوان، انقلابی و قوی است، خواست در برخوردش با مقامات دولتی و تصویب قوانین نشان دهند که این ویژگیها را دارد و فارغ از مسایل شخصی و احساساتی عمل کنند. اگر مدارکی دارند محکم بایستند و اگر نیست و دلایل کافی ندارند بی جهت وقت مجلس، دولت و مردم را نگیرند که باعث کدورت شوند.
همچنین کدخدایی که خود را مدافع حضور جدی احزاب در فرایند انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری معرفی می کند در این گفت وگو گذری به آسیب شناسی فعالیت حزبی در ایران زده و بدبینی جامعه به فعالیت حزبی و تکروی و نبود فرهنگ کار جمعی را از عمده مشکلات پیش روی تحزب در ایران بر میشمارد و …
در ادامه گفت وگو با سخنگوی شورای نگهبان را میخوانید.
با توجه به چهلمین سالگرد تاسیس شورای نگهبان ارزیابی شما از عملکرد این شورا چیست؟ نقاط قوت و ضعف آن را چگونه میبینید؟
کدخدایی: ارزیابی را باید از طرف مقابل سوال کرد. اگر خودمان حرفی بزنیم شاید خیلی مقبول نباشد. ولی با توجه به وضعیت و فضایی که در کشور وجود دارد و قوانین و مقرراتی که داریم شورای نگهبان کارنامه قابل قبولی در انجام وظیفه و رسالتش دارد.
فلسفه وجودی شورای نگهبان برای پاسداری از اسلامیت و جمهوریت به عنوان دو بال قانون اساسی است. از نظر من تا الان کار خودش را خوب انجام داده است البته ضعفهایی هم داشته است که بخشی از آن مربوط به خارج از شورا مثل قانون انتخابات است چرا که اگر قانون انتخابات موثر و کارآمد داشته باشیم به طور طبیعی کارنامه شورای نگهبان بهتر از این خواهد بود یا فضای سیاسی ما که یک فضای منظم حزبی نیست و خیلی در آن پراکندگی وجود دارد. در حوزه انتخابات اگر بخواهیم به یک نقطه مطلوب برسیم هم باید قوانین را اصلاح کنیم و هم فرهنگ مردم تغییراتی کند و هم باید برخی ساختارها را تغییر دهیم.
اگر از من سوال کنید که آیا ابزار و امکاناتی که شورای نگهبان برای انجام وظایف خود دارد، کافی است؟ میگویم نه! شاید میتوانستیم مراحل دیگری را هم پیشبینی کنیم و مکانیزم دیگری را در نظر بگیریم که بتوانیم فشار ناشی از ثبت نام گسترده را کاهش دهیم. در انتخابات مجلس ۱۶ هزار نفر ثبت نام کردند که در عرض ۵۰ روز باید به این تعداد پاسخ دهیم. طبیعی است که در چنین شرایطی اشتباه هم داشته باشیم. البته جمعی را برای این کار آماده کردهایم که به شورای نگهبان کمک کنند که کار کارشناسی انجام دهند. هرچند این جمعها انسجام یافته نیست. شاید بتوان به موجب قوانین، نهادهای معینی را در استانها برای شورای نگهبان ایجاد کرد که این نهادها بتوانند کارهای مقدماتی را انجام دهند و شورا در مرحله نهایی وارد شود.
این نهادهای معین غیر از هیاتهای نظارت هستند؟
کدخدایی: بله. هیاتهای نظارت استانی ما ۵ نفر هستند که این ۵ نفر در زمان انتخابات در استانهای بزرگی مانند خراسان رضوی، فارس یا اصفهان کار زیادی باید انجام دهند. البته باز هم زمان انتخابات، بخشی از وقت ما صرف انتخاب این هیاتها میشود. اگر این زمان را قانونگذار از ۵۰ یا ۷۰ روز به یک سال افزایش دهد و ما این امکان را داشته باشیم که یک سازماندهی در قالب نهادهای معین شورا ایجاد کنیم، شورای نگهبان دیگر صحبت از بروز اشتباه و شلوغ بودن و فشار کار نخواهد داشت.
در واقع معتقدید که پروسه انتخابات از یک سال قبل شروع شود؟
کدخدایی: بله. به خصوص انتخابات مجلس باید از یک سال قبل شروع شود به دلیل این که برای ۲۹۰ کرسی ۱۶ هزار نفر ثبت نام میکنند که زیاد است. اما مشکلات انتخابات ریاست جمهوری کمتر است به دلیل این که آن حجم از ثبت نام کنندگان را نداریم. اگر چه آنجا هم برای یک پست ۱۲۰۰ نفر ثبت نام میکنند اما میشود تا حدی مدیریت کرد. در عین حال برای انتخابات ریاست جمهوری باید ابزار دیگری هم در اختیار شورای نگهبان قرار بگیرد. به ما انتقاد میشود که چرا فلان کس را تایید کردید و فلان کس را رد کردید؟ این اعتراض را دارند ولی هیچ وقت نمیپرسند که چرا این اتفاق افتاد و شورای نگهبان چه امکاناتی داشت؟ به من اعتراض میکنند شما چرا فلانی را تایید کردید که رییس جمهور شده و الان وضعیت اقتصاد ما خراب شده است! خب ما با چه امکانی توان مدیریت اقتصادی فرد داوطلب را بسنجیم؟
صحبتهایی که شما میکنید به احزاب برمیگردد یعنی طبق قانون احزاب آنها میتوانند نمایندگانی را معرفی کنند که کار شورا را راحت کنند؟
کدخدایی: بله. این که میگویم نهادهای معین و نمیخواستم مستقیم وارد شوم، همین است. در کشورهای دیگر احزاب شرایط یک فرد را ارزیابی میکنند که میتواند نماینده حزب باشد یا نه. بعد از مردم میخواهند به وی رای بدهند؛ یعنی انتخابات دو مرحلهای است.
شورای نگهبان در اینجا در یک فاصله پنجاه روزه باید تشخیص دهد که آقای زید یا عمرو میتواند مدیر و مدبر باشد یا ایرانی الاصل بودن او با یک سلسله اسناد سجلی در میآید؟ معیار مدیر و مدبر بودن، امانتداری و با تقوا بودن، رجل سیاسی و مذهبی بودن چیست و یا این که فقط عبادت یومیهاش را انجام دهد یا به مسجد برود یا هیات و حسینیه داشته باشد؟
بنابراین شما با حزبی شدن انتخابات موافق هستید؟
کدخدایی: من خیلی در این زمینه پیگیری کردهام البته این نظر شخصی من است.
در شورای نگهبان هم این دیدگاه موافق دارد؟
کدخدایی: بله در شورای نگهبان هم اعضایی هستند که با این دیدگاه موافق باشند.
آیا در انتخابات ریاست جمهوری این نگاه به بهبود شرایط کمک میکند؟
کدخدایی: بله میتواند کمک کند چرا که در حال حاضر نمیدانیم که تیم اقتصادی فلان نامزد کیست یا چه برنامهای دارد؟ فردی داوطلب میشود اما تیم اقتصادی ندارد و ما هم هیچ وقت از او سوال نمیکنیم که برنامهات چیست. اما اگر حزبی بود، حزب برنامه را میگرفت و بررسی میکرد.
شورای نگهبان میتواند از نامزدهای ریاست جمهوری برنامه اقتصادی بخواهد؟ و آیا این نگاه وجود دارد که از نامزدها برنامه اقتصادی بخواهید؟
کدخدایی: به نظر من میتواند. این نگاه تقریبا هست، ولی این که الزامی شود بحث دیگری است. چون بخشی به قانون انتخابات برمیگردد که بتوانیم در قالب قانون انتخابات چنین الزامی را ایجاد کنیم، البته در دور قبل این کار بهشکل جزیی انجام شد و ما اعلام کردیم.
اصلاح قانون جامع انتخابات در چه مرحلهای است؟
کدخدایی: در مجلس دهم که این اصلاح به سرانجام نرسید و قانون انتخابات را کنار گذاشت. دوستان مجلس یازدهم به ما قول دادند و کارهایی هم در این زمینه انجام میشود. کمیسیون شوراها هم وارد میدان شده است. ما هم به آنها مشورت میدهیم. امیدواریم که بتوانند این قانون را اصلاح کنند. این که ظرف یک سال باقی مانده تا انتخابات بتوانند یا نه نمیدانم ولی امیدوارم که قانون انتخابات در این مجلس به یک سامانی برسد.
برنامههای انتخاباتی ریاست جمهوری چه زمانی شروع میشود و آیا شورای نگهبان در این زمینه کاری انجام داده است؟
کدخدایی: در حال حاضر نه! معمولا نزدیک انتخابات و زمانی که اعلام رسمی انتخابات میشود، بعد از آن کار شورای نگهبان شروع می شود.
کارهای مقدماتی چطور؟ وزارت کشور کارهای مقدماتی را شروع کرده است.
کدخدایی: مقصود وزارت کشور از مقدمات، کارهای اجرایی چون آموزشها به مجریان و کارهایی که مربوط به اجرای انتخابات است.
توافقی برای زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شده است؟
کدخدایی: توافق نه، اما پیشنهاداتی شده است که بعدا اعلام میکنیم، البته قرار شده وزارت کشور اعلام کند.
برگزاری انتخابات الکترونیکی به کجا رسید؟
کدخدایی: شورای نگهبان پیگیر برگزاری انتخابات الکترونیکی بود و وزارت کشور هم در این زمینه گامهای خوبی برداشته است. ما کارهای مقدماتی را هم انجام دادیم. پیشنهاد این بود که انتخابات مرحله دوم مجلس که حوزهها کمتر است و حساسیتی درباره آن نیست در برخی حوزهها بهشکل آزمایشی الکترونیکی برگزار کنیم که تجربهای برای انتخابات بعدی شود. اگر موفق شویم که در شهریور این کار را انجام دهیم میتوانیم پیش بینی کنیم که شاید در انتخابات ریاست جمهوری که از جهت تعداد نامزدها کمتر است در برخی حوزهها به طور آزمایشی انتخابات الکترونیکی برگزار کنیم.
عمدهترین موضوع در این زمینه چیست و چه مواردی باید در نظر گرفته شود؟
کدخدایی: برگزاری انتخابات الکترونیکی بخشهای مختلفی دارد که ما بر این بخشها حساس هستیم. علت آن هم این است که رای مردم، حق الناس است و انتخابات هم یک روز برگزار میشود. در آن یک روز باید مراقب باشیم که رای به درستی اخذ و شمارش شود. اگر نقصی در هرکدام از مراحل انتخابات بوجود بیاید یعنی یک رای از دست دادیم و آن تعداد که رای شان از بین میرود به همان تعداد آرای مردم از دست رفته است. بنابراین اگر این اتفاق گسترده شود انتخابات با اخلال مواجه میشود. نگرانی ما این است که بتوانیم وظیفه صیانتی خودمان نسبت به آرای مردم را انجام دهیم.
بعد از رد اعتبارنامه تاجگردون حملاتی به شورای نگهبان شد و گفته شد که شورا هم میتواند اشتباه کند در این خصوص توضیح دهید؟
کدخدایی: بارها گفتهایم که شورای نگهبان هم انسان است و میتواند اشتباه کند.
گفته شده که شورا به خاطر این که تاجگردون حمایت بودجهای از شورا کرده او را تایید کرده است؟
کدخدایی: آقای تاجگردون دو دوره رییس کمیسیون بودجه در مجلس بوده است؛ دورههای قبل که او نبود چه کسی از شورا حمایت بودجهای میکرد.
آیا رد اعتبارنامه تاجگردون به این معناست که شورا کارش را درست انجام نداده یا کار مجلس درست نیست؟
کدخدایی: از جهت قانونی هر دو کار درست است یعنی هم شورای نگهبان و هم مجلس. علت آن هم این است که قانونگذار دو مرحله پیش بینی کرده است؛ مرحله اول بررسی صلاحیت توسط شورای نگهبان و مرحله دوم تصویب اعتبارنامه توسط مجلس شورای اسلامی است. در طول ۴۰ سال گذشته فکر کنم مجلس اعتبارنامه حدود ۱۹ تا ۲۰ نفر را تصویب نکرده است. آیا به مفهوم این است که نقصی در شورای نگهبان بوده است؟ نه! چرا که مرحله بررسی شورای نگهبان مستقل از بررسی مجلس است یعنی اگر هر کدام به دلایل و مدارکی برسند، میتوانند براساس آن اظهارنظر کنند. بنابراین تصویب یا رد اعتبارنامه به مفهوم این نیست که کار شورای نگهبان الزاما غلط و اشتباه و کار مجلس درست بوده است. بنده در شورا نسبت به برخی نمایندگان رای مثبت ندادم آیا به مفهوم این است که الان او نماینده نیست یا اشتباه شده است؟ نظر من این بوده که او صلاحیت ندارد ولی زمانی که شورای نگهبان یا هیات مرکزی رای داده است، رای اکثریت ملاک است. رای اکثریت به صلاحیت فرد اعتبار میبخشد و تمام است. این که کسی مخالف یا موافق است دیگر فرقی نمیکند.یا در مجلس اعتبارنامه فردی تایید شده و اعتبارنامه فرد دیگری تایید نشد؟ این که حدود ۱۲۰ نفر تایید کردند و ۱۲۰ نفر تایید نکردند و ۵۰ – ۵۰ شد؛ آیا آنهایی که رای به تایید دادند آدمهای خلافکارند یا اشتباه کردند؟ بالاخره آنها نظرشان این بود که با همان مدارک ایشان تایید شود، عدهای دیگر معتقد بودند که تایید نشود. درباره آقای تاجگردون هم مجلس مدعی است که مدارک جدیدی دارد. معمولا هم بررسی اعتبارنامه برای این است که مدارکی باشد که شورای نگهبان رسیدگی نکرده یا مدارک جدید دیگری باشد. ولی ما وظیفه راستی آزمایی نداریم.
مجلس از شورای نگهبان در مورد آقای تاجگردون مدارک خواست؟
کدخدایی: طی نامه ای از ما نامه خواستند و ما نوشتیم که چه مواردی بررسی شده و چه مواردی بررسی نشده است.
شایعاتی در مورد دختر شما مطرح شده که با پسر آقای تاجگردون شرکت مشترک دارند.
کدخدایی: شبکه خبری «سی ان ان» مدتی بود که گزارشی از شخصیتهای نظام میداد و ما را هم عضو کرده بود و مبالغی را در حسابهای سوییس برای من اعلام میکرد و هر وقت هم که میگفتیم اینها را به ما بدهید یا اجازه بدهید کسی بیاید این مبالغ را بگیرد نمیشد! بنابراین شکایتی کردیم که دادگاه «سی ان ان» را محکوم کرد! البته این رای چند سال طول کشید چرا که برای بررسی قضایی کار سختی بود اما چند ماه قبل این رای صادر شد. از این دست شایعات زیاد است، اما نمیدانم چرا این یکی منتشر شد. پیامک بعضی از این شایعات برای من هم میآید. پیامک این قضیه هم ۳ هفته قبل از اینکه منتشر شود آمد که چنین خبری هست که گفتیم مبارک است!
برچسب ها :اعتبارنامه غلامرضا تاچگردون ، ریاست جمهوری ، سخنگو شورای نگهبان ، شراکت ، غلامرضا تاجگردون ، کدخدایی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0