نباید فراموش کرد که فرایند پیچیده دروغگویی تا بدانجا پیش میرود که عده ای از سر اعتماد یا علاقه یا قرابت و…درکنار یک شخص قرار میگیرند اما در سیر فرایند مبتنی و منتهی به دروغ و فرزند آن یعنی دورویی گرفتار میشوند که مصادیق چنین قماشی از آدمیان کم نیستند. #وعده های_دروغین
مشروح مناظره فرزاد نجات نیا و علی کامرانی در دانشگاه پیام نور دهدشت+تصاویر
در مناظره باید شرایط برابر باشد اما آقای مهندس نجات نیا و دوستان همفکرشان در کشور وقتی حرف هایی را بزنند تشویق می شوند و اگر ما چیزی بگوییم تابویی درست کرده اند به نام [ با لهجه ای خاص] ” فتنه” و ما فکر کردیم بازارش بعد از سه سال اخیر کساد شده و دیدیم هر روز تنور آن را داغ تر می کنند.
به گزارش مهر دنا از دهدشت، نزدیک به ۴ ماه از از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ گذشته بود و مصادف با تجدید رابطه با بریتانیا و در آستانه ورود ریچارد نیکسون معاون وقت ریاست جمهوری آمریکا به ایران و از طرفی محدودیت های روز افزون آن زمان منجر به تجمع دانشجویان و اعتراض نسبت به ورود نیکسون به ایران انجامید و در ۱۴ آذر همان سال اوج گرفت و در ۱۶ آذر منجر به درگیری نیروی نظامی با دانشجویان شد که متاسفانه در دانشکده فنی سه تن از دانشجویان معترض به شهادت رسیدند وشهادت این سه جوان دانشجو زمینه ساز روزی شد که ما آن را به نام روز دانشجو می شناسیم.
حادثه ۱۶ آذر ۱۳۳۲، بعنوان یک روز (مقاومت تاریخى) در تاریخ دانشگاه تهران ثبت و پس از آن همه ساله به رغم کوشش رژیم و ساواک، دانشجویان دانشگاه تهران و دیگر دانشگاههاى سراسر ایران مراسم و تظاهراتى به یاد شهیدان آن روز برپا مى کردند.
در روز ۱۶ آذر امسال نیز مانند سالیان گذشته جهت بزرگداشت این شهیدان با حضور دانشجویان شهرستان کهگیلویه در مناظره ای با حضور سید فرزاد نجات نیا از مشاوران مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی کامرانی رئیس بنیاد ایران شناسی استان کهگیلویه وبویراحمد که هر دو نفر نیز کاندید دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان کهگیلویه بودند در دانشگاه پیام نور دهدشت برگزار که در این برنامه نیز اردوان کوزه گر یک محقق و پژوهشگر تاریخ از شهر بهبهان نیز به عنوان مجری جلسه حضور داشت.
مجری: نظر خود را در مورد خواستگاه جنبش دانشجویی و وقایعی که به ۱۶ آذر ۱۳۳۲ انجامید را بیان کنید؟
علی کامرانی:
رئیس بنیاد ایران شناسی استان کهگیلویه وبویراحمد ضمن تبریک روز دانشجو و همچنین روز مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امیدوارم که مجلس ما مجلسی باشد که مرحوم مدرس می خواست یعنی مجلسی که اصول قانون را خود رعایت کند به خصوص اصل ۶۴ و ۶۶ را که نماینده مجلس حق دارد در تمام امور داخلی و خارجی اظهار نظر کند و طبق اصل ۶۸ هم مصونیت قضایی دارد.
علی کامرانی با بیان اینکه جنبش دانشجویی باید مهمترین رسالتش قانون گرایی، دفاع از قانون، دفاع از کسانی که قانون را رعایت می کنند و مقاومت در مقابل کسانی که می خواهند قانون اجرا نشود باشد.
کاندید دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه رسالت اساسی جنبش دانشجویی این است که قانون را بشناسد و بفهمد، افزود: جنبش دانشجویی باید در دفاع از اجرای قانون دفاع از افراد قانون مدار و مقابله با قانون شکنان پیشرو باشد و این به نظر من مهمترین رسالت جنبش دانشجویی است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: خواستگاه جنبش دانشجویی و اساس مبنای لغوی جنبش یعنی آن چیزی که بدون برنامه ریزی و گروه هایی از بیرون بخواهند آن را به وجود بیاورند، و مرتب شنیده اید که می گفتند ” حرکت خودجوش مردمی و یا استقبال مردمی ” به خصوص از دولت قبل مد شده بود و علیه این دولت هم ادامه میدهند.
وی با تصریح کرد: نهضت یا همان جنبش دانشجویی یعنی یک جنبش خودجوش که دانشجویان به واسطه داشتن تفکر و منبعث از مطالعه و اندیشیدن است که دردهای جامعه و زخم های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را بفهمد و خوب تشخیص دهد و برای آن دارو تجویز کند.
کامرانی با بیان اینکه اگر قرار است در جامعه تحولی ایجاد شود باید توسط افراد متفکر و اهل اندیشه آن جامعه یعنی همان گروهی که به تعبیر بنیان گذار فقید جمهوری اسلامی مرکز همه تحولات است یعنی دانشگاه به وجود آید، عنوان کرد: خواستگاه جنبش دانشجویی یک خواستگاه قانون گرایی، مطالبه گری و عدالت خواهی است که ریشه در عقلانیت، مطالعه و اندیشه دارد.
فرزاد نجات نیا
مشاور مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن عرض تبریک روز ۱۶ آذر به همه دانشجویان، گفت: جنبش دانشجویی در دهه بیست و سی صرفا یک جنبش درون دانشگاهی و صنفی که در ابتدا تحت تاثیر چپ سوسیالیست بود، به جهت شعارهایی که آنها در بحث مبارزه با استعمار داشتند و کم کم نگاه دوم که برگرفته از شرق و غرب و یا لیبرال دموکراسی نیز در این جریان رخنه پیدا کرد.
فرزاد نجات نیا با بیان اینکه اوج جنبش دانشجویی در کشور ما و در همه انقلاب ها و مسائلی که منجر به انقلاب ها شد همیشه پیشرو بود و نقش آفرینی کردند، عنوان کرد: بعد از غفلت هایی که مصدق داشت و وضعیتی که با کودتای ۲۸ مرداد پیش آمد، طبیعی بود که دانشجویان آنجا خیلی خوب ورود پیدا کند یعنی به جای اینکه با معلول برخورد کند با آن کسانی که اساس کار را به سرانجام رساندند که در واقع آمریکا بود مخالفت کردند.
کاندید دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه آمریکا الان خود را در دنیا کدخدا می داند و بعد از جنگ جهانی دوم خود را میراث دار عالم می داند و نماد استکبار است، تصریح کرد: اگر توجه کرده باشید ما روحیه استضعاف خواهی داریم و برعکس در میان مردم آمریکا اگر دو تیم ورزشی در مقابل هم بازی کنند و تیمی که به حریف خود ۵ گل بیشتر زده باشد در آمریکا مورد حمایت قرار می گیرد اما به جهت روحیه ای که داریم و در ما ایجاد شده در مقابل سلطه می ایستیم و از ضعیف دفاع می کنیم و خیلی از مبانی انقلاب اسلامی به همین مسائل بر می گردد.
وی با بیان اینکه نکته شاخص در جریان دانشجویی استکبار ستیزی بود، گفت: جالب اینجاست زمانی که نیکسون معاون ریئس جمهور وقت آمریکا می خواهد وارد ایران شود این جمله مطرح شد که دانشجو را شقه کنید و به دروازه دانشگاه تهران آویزان کنید…
نجات نیا با بیان اینکه دانشجو با رشادت و بصیرت پای کار آمد، افزود: رژیم پهلوی برای اینکه آنچه از دست داده و به دست آورده و به راحتی نمی خواهد آن را از دست بدهد و آن وضعیت پیش آمد که سه تن از دانشجویان در دانشکده فنی دانشگاه تهران را به خاک و خون کشیدند و آن موقع در یکی از مطبوعات نوشته بود که آقای نیکسون اینقدر تو عزیز و گرامی بودی که به پای تو سه تن از بهترین جوانان این مملکت یعنی دانشجویان دانشگاه را قربانی کردیم.
وی گفت: جنبش دانشجویی بعد از ۲۸ مرداد و ۱۶ آذر کم کم گرایش آن از لیبرال منشانه بودن و از چپ سوسیالیست بعد از ظهور و بروز حضرت امام(ره) بیشتر اسلام گرایانه شد و در بحث انقلاب اسلامی و بعد انقلاب دوم که حضرت امام(ره) فرمود دانشجویان آن را رقم زدند، پیشرو بودند.
مجری: در مورد ماهیت واقعه ۱۶ آذر بعضی از مورخان حال حاضر مانند ترکمان و یا امیر خسروی معتقدند که آن اتفاقی که افتاد بیشتر بازتاب مطالبات ملیون بود و نزدیکی دادگاه دکتر مصدق که قرار بود آذرماه برگزار شود زیرا ۱۶ آذر اتفاق کشته شدن سه دانشجو و زخمی شدن برخی از آنها افتاد و نیکسون ۱۸ آذر وارد ایران شد و معتقدند آن زمان حزب توده این واقعه را بزرگ کرده، نظر شما در این خصوص چیست ؟
علی کامرانی
رئیس بنیاد ایران شناسی استان کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه متاسفانه تاریخ به حوزه ای تبدیل شده که همه در آن اظهار نظر می کنند و آن هم با بینش خاص یعنی مهندس ترکمان با بینش ملی گرایی ورود پیدا می کند و طبیعی است که بحث را به سمتی می برد که کار حزب توده بوده، خاطرنشان کرد: امروزه می بینیم هر کس از نگاه خود حوادث را تحلیل می کند در حالی که برخی از مسائل در تاریخ را به نام ” فکت ” های تاریخی می دانند و آن مثل نص است و تفسیر بردار نیست.
علی کامرانی با بیان اینکه کودتای ۲۸ مرداد در تاریخ ایران نقطه عطفی بود، گفت: ۲۸ مرداد آغاز بنای یک دیوار بی اعتمادی بین ملت ایران و دولت آمریکا بود اما فراموش نکنیم دولت وقت آمریکا یعنی دولت ” ترومن ” نه تنها مخالف ملی شدن صنعت نفت نبود بلکه از آن حمایت نیز می کرد و چون ملی شدن صنعت نفت علیه انگلستان بود آمریکایی ها و شخص ترومن با آن موافق بودند و در اوایل حمایت می کردند و انگلیس هم تا زمانی که آمریکا حمایت می کرد نتوانستند با حرکت ملی شدن صنعت نفت مخالفت کنند.
وی با بیان اینکه با همان ترفندها و برنامه هایی که رضاخان را بر سرکار آوردند و بر سر شوری، ملی گراها، علمای قم، احزاب و مجلس را کلاه گذاشتند و در این زمینه نیز توطئه کردند، افزود: آنها دیدند تا زمانی که آمریکایی ها از ملی شدن صنعت نفت حمایت می کنند نمی توانند موفق شوند بعد از روی کار آمدن دولت آیزن هاور در آمریکا به آنها این تحلیل را قبولاندند که مصدق به ضرر شماست و به نفع شوری و در این زمان حرکت هایی توسط وابستگان خودشان در ایران از جمله شعبان جعفری و گروه های وابسته و برخی از احزاب توده انجام دادند.
کامرانی بیان کرد: ما باید مراقب باشیم تا انقلابی را که میراث خون متفکرین بسیاری است از سید جمال الدین تا کسانی که در بهمن ۵۷ از بین رفتند ( در این بین یکی از دانشجویان با صدای بلند فریاد زد که آنها شهید شدند و از بین نرفته اند) و کامرانی با اصلاح حرفش ادامه داد تا زمانی که آن عزیزان جان شیرین خودشان را در راه اسلام، ایران، مردم و انقلاب فدا کردند و به شهادت رسیدند، این انقلاب منحرف نشود.
وی با بیان اینکه تا آن زمان آمریکایی ها نه تنها در تاریخ ملت ایران جایگاه بدی نداشتند بلکه ذهنیت خوبی هم نسبت به آنها بود، عنوان کرد: آن اتفاقی که در ۲۸ مرداد رخ داد، توطئه دولت انگلیس بود برای اینکه بتواند منافع خود را بدست آورد اما در آنجا متاسفانه عده ای به علت عدم مطالعه و اینکه اوضاع را به خوبی تشخیص ندادند دچار اشتباهات سیاسی شدند.
وی با بیان اینکه مرحوم مصدق که از بزرگان تاریخ معاصر نیز هست در انحلال مجلس هفدهم دچار یک اشتباه اساسی و تاریخی شد و پایه خودش را سست کرد ، گفت: مرحوم کاشانی متاسفانه نیز در آن تاریخ تصمیمی که باید به نفع ملت می شد به هر دلیلی و یا شاید به خاطر اینکه اوضاع را خوب تشخیص نداد تصمیم دیگری گرفت.
فرزاد نجات نیا
مشاور مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تا زمانی که در جریان روحانیت و مردم اتحاد بوده در طول تاریخ همیشه توانستند نتیجه ای را که افکار عمومی به دنبال آن بود به دست آورند، افزود: پای هیچ قرار داد ننگینی را در طول تاریخ روحانیت امضاء نکرده و روحانیت هر قرار دادی را که حیثیت مملکت اسلامی را خدشه دار و عزت مسلمین را به خطر انداخته در مقابل آن قد علم کرده است.
نجات نیا با بیان اینکه مرحوم کاشانی و مصدق به عنوان دو شخصیت تاثیر گذار حرکت های مردمی و نزدیکی داشتند، گفت: و از زمانی که انشقاق به وجود آمد و اتفاقاتی که با مدیریت استعمار پیر انجام گرفت منجر به کودتای ۲۸ مرداد شد.
وی با بیان اینکه آمریکا تا قبل از ۲۸ مرداد نقش اساسی در ایران ایفا نکرده یک واقعیت است، تصریح کرد: آمریکا بعد از ۲۸ مرداد در حال توطئه و نقش آفرینی است و ۹۲ درصد تحریم ها برعلیه کشورهای دیگر در جهان به وسیله آمریکا انجام شده است.
مجری: نقش کنفدراسیون دانشجویی خارج از کشور در زنده نگه داشتن روز دانشجو در سال بعد به چه میزان بود؟
علی کامرانی
رئیس بنیاد ایران شناسی استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: بعد از اینکه انگلیسی ها همانطور که رضا شاه را آورده بودند، پسرش بر سر کار آمد چون به دنبال اهداف خود بوده و تا حدودی نیز به آن رسیدند و در آن فضای باز سیاسی که بعد از شهریور ۱۳۲۰ که به دلیل اوضاع بین المللی به وجود آمده و اوضاع ایران متاثر از آن بود زیرا دیگر زمینه ای برای حضور دولت های استبدادی نبود و تصمیم گرفتند افرادی که ظاهر لیبرالی دارند بر سر کار بیاورند و به همین دلیل محمد رضا پهلوی از شهریور ۱۳۲۰ تاکودتای ۲۸ مرداد ادعای آزادمنشی و لیبرالی را داشت.
کامرانی بیان کرد: در ایران به خاطر شرایط خفقانی که بعد از کودتا ایجاد شد و در سال ۱۳۳۶ که ساواک نیز به وجود آمده بود و دانشجویان زمینه فعالیت نداشتند و به همین دلیل رسالت اصلی را دانشجویان خارج از کشور بر عهده گرفتند.
این فعال سیاسی با بیان اینکه همه روحانیت در ایران مخالف حکومت پهلوی نبودند و اگر هم موافق بودند در عمل حرکت نمی کردند و حضرت امام(ره) و شاگردانش و بخشی از روحانیت معتقد به مبارزه بودند، افزود: آن بخش از روحانیت که تحت عنوان جامعه روحانیت مبارز که بعدها به دو قسمت تقسیم شد در کنار دانشگاهیان به خصوص دانشجویان دو بال و بازوی انقلاب بودند و آنها بیشترین تاثیر را در وقوع انقلاب و بعد در هدایت نظام داشتند.
وی با بیان اینکه بحث واقعیت های تلخی است که آمریکایی که ۳۱ درصد تولید علم جهان را در اختیار دارد و ما که تنها۰٫۲ درصد تولید علم را داریم باید حد خود را بشناسیم و ما باید حوادث را آنطوری که واقع شدند مورد تحلیل قرار دهیم، گفت: من دوست دارم که آمریکا به دلیل ظلم ها و جنایت هایش نابود شود و دوست دارم که ظلم و جنگ و ترور نباشد اما این ابزار می خواهد و کار با شعار و حرف درست نمی شود.
در همین حین یکی از دانشجویان تا جلوی محل مناظره جلو آمد و با فریاد بلند داد زد که امروز روز دانشجوست و ما دانشجویان اینجا نیامدیم که تاریخ را بشنویم بلکه ایجا آمدیم که… درس تاریخ را همه می دانند ما آمدیم مشکلات دانشگاه را بیان کنیم و متاسفم که به خاطر دیکتاتوری تعدادی در این دانشگاه، دانشجویان را کنار زدند و روز دانشجو را به مجموعه دیگری واگذار کردند.
این جوان دانشجو فریاد می زد که مگر چه کاری برای دانشجویان انجام شده و بدترین روز برای دانشجو این است که نگذارند دانشجو حرفش را بیان کند و به عنوان نماینده تنها تشکل دانشگاه می گویم اینجا درس تاریخ برای ما مهم نیست، الان مشکلات دانشگاه برایمان مهم است و تعداد زیادی از دانشجویان او را مورد تشویق قرار دادند.
نجات نیا با دعوت از دانشجویان به آرامش گفت: اینها مسائل صنفی است، دانشجو باید اظهار نظر کند و نباید سیب زمینی باشد و دانشجو باید مطالبه گری کند و اما باید مسائل کلان بین المللی و داخلی را بررسی کرد.
مجری برنامه نیز با بیان اینکه بحث جنبش دانشجویی در تاریخ یک بحث حقوقی و سیاسی بوده و باغچه دانشگاه جزو مطالبات مهم و حیاتی دانشجو نبوده و مسئله حاشیه ای است و مگر می توان بدون دانستن پیشینه تاریخی یک ماجرا به آینده آن نگریست.
فرزاد نجات نیا
مشاور مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما نباید در روز دانشجو ۱۶ آذر تقلبی به خورد دانشجو بدهیم، تصریح کرد: مبنای ۱۶ آذر بحث استکبار ستیزی بود و اینکه حضرت امام(ره) فرمود تمام فریادهایتان را بر سر آمریکا بزنید بی دلیل نیست و حساب و کتاب دارد و در همین موضوعات هسته ای اگر نگاه کنیم مقام معظم رهبری می فرماید اگر هر چه آنها می گویند دیکته کنی و بنویسی در آخر به قسمتی از آن اعتراض دارند.
نجات نیا ضمن اعتراض نسبت به آمارهایی که آقای کامرانی ارائه کرد، گفت: این آمارها توسط غربیها بیان شده ما الان ۱۱ برابر سرعت متوسط دنیا رشد علمی داشته ایم، مگر چند کشور در دنیا انرژی هسته ای دارند و آیا داخل المپیادها برجسته نیستیم.
وی افزود: مشکل برخی از جریانات سیاسی این است که نگاهشان به بیرون است و کسی از بیرون نمی تواند مشکل ما را حل کند و ما باید درون زا مشکلاتمان را حل کنیم.
مجری: وضعیت فعلی جنبش دانشجویی را به چه صورت می بینید و چه رسالتی برای آن قائل هستید؟
علی کامرانی
رئیس بنیاد ایران شناسی استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: برای بررسی عملکرد یک مجموعه یا سیستم باید بدانیم اهداف آن مجموعه چه بوده است و چه بخشی محقق شده و آسیب شناسی انجام شود و اگر جایگاه دانشجو بودن را به معنای حقیقی کلمه خوب بشناسیم یعنی دانشجو صاحب اندیشه شود و مطالبه گری داشته باشد و اگر جامعه از لحاظ اقتصادی در رفاه باشد اما آزادی بیان و اندیشه نداشته و در حوزه فرهنگ فرهنگ رشد نکرده باشد و نتواند آن خواسته های خود را در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی پیگیری کند بی فایده است.
کامرانی با بیان اینکه جنبش دانشجویی که ما امروز به خاطر آن سه بزرگوار جمع شده ایم و به یک الگو برای جنبش تبدیل شدند، سه خطر اساسی را برای ایران و جامعه ایران تشخیص دادند، بیان کرد: اول استبداد داخلی به هر نام و در هر کسوت و مقامی چه به نام دموکراسی و چه به نام سلطنت و چه به نام دین فرقی ندارد، دوم استعمار و استثمار خارجی و سوم ارتجاع دینی و مذهبی است.
وی با بیان اینکه متاسفانه امروز شاید دست هایی هم در کار باشد و شاید هم نباشد، افزود: جامعه دانشگاهی فضای پویایی نیست و گویی جنبش دانشجویی به خواب زمستانی فرو رفته است و این ناشی از این است که برخی از دانشگاه ها تبدیل به مراکز اقتصادی شدند و برخی تبدیل به بنگاه های مدرک فروشی و متاسفانه مقصر اول ما اساتید و نظام آموزشی هست و در مرحله بعد دانشجویان و تا زمانی که مطالعه و نظام آموزشی طبق استانداردهای جهانی شکل نگیرد و دانشگاه ها به عنوان مرکز تحول خودشان را به رسمیت نشناسند هیچ اتفاقی رخ نمی دهد.
فرزاد نجات نیا
مشاور مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در دولت قبل دانشگاه پیام نور پا در پای دانشگاه آزاد کرد و این سبب تضعیف زیر نظام آموزشی هر دو دانشگاه شد و تعداد دانشجویان در هر دو دانشگاه به شدت کاهش یافته و مدرک گرایی از مقطع کاردانی و کارشناسی به سمت تحصیلات تکمیلی رفته است، عنوان کرد: در مملکت ما نزدیک به سه هزار پست سازمانی وجود دارد و سالی یک و نیم میلیون دانشجو فارغ التحصیل می شود و امکان جذب همه آنها در ادارت دولتی وجود ندارد.
نجات نیا با بیان اینکه جنبش دانشجویی تا سال ۱۳۶۰ پیشرو بود اما در برخی مقاطع مانند حوادثی که بعد در کوی دانشگاه به وجود آمد، گفت: دو سال قبل از این حوادث نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار در کنگره و با امضای رئیس جمهور آمریکا به ایران آمد تا حرکتی در ایران انجام شود و دیدیم که پیاده نظام آنها در داخل کشور مسائلی مانند حاکمیت دوگانه و سایر مسائل را مطرح کردند و در فتنه ۸۸ نیز به همین شکل اپوزسیون داخلی را حمایت کردند و الان اوباما می گوید ما نیروهای میانه رو در ایران را باید تقویت کنیم.
وی با بیان اینکه جنبش دانشجویی باید ریشه در اصالت خود داشته باشد، افزود: تعداد ۱۷ تشکل و جریان اصلاح طلبی در استان ما وجود دارد که تعداد سه تشکل دانشجویی در شورای مرکزی احزاب اصلاح طلبان در استان حضور دارند و این اشتباه است زیرا جنبش دانشجویی نباید عقبه جریانات سیاسی قرار گیرد.
نجات نیا با بیان اینکه جنبش دانشجویی باید زبان دانشجو و درون زا باشد و آن موقع اصالت دارد، گفت: در اتفاقات ۷۸ به جهت اینکه جنبش دانشجویی عقبه دیگران شد به کما رفت و این جنبش نباید تحت تاثیر هیچ حزب سیاسی قرار گیرد و این یکی از مهمترین مشکلات جنبش دانشجویی است.
مجری از کامرانی پرسید با توجه به نظر شما که گفتید جنبش دانشجویی به خاموشی رفته تصور می کنید این به خاطر دیدگاه جامعه و یا مشکلات اقتصادی است و دلیل آن را چه می دانید؟
علی کامرانی
رئیس بنیاد ایران شناسی استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: در مناظره باید شرایط برابر باشد اما آقای مهندس نجات نیا و دوستان همفکرشان در کشور وقتی حرف هایی را بزنند تشویق می شوند و اگر ما چیزی بگوییم تابویی درست کرده اند به نام [ با لهجه ای خاص] ” فتنه” و ما فکر کردیم بازارش بعد از سه سال اخیر کساد شده و دیدیم هر روز تنور آن را داغ تر می کنند.
کامرانی با بیان اینکه آنها اقتصاد و ابزار مختلف هم در دستشان قرار دارد و به هر حال آزادی بیان هم در کشور خیلی پایین است، عنوان کرد: آنقدر آزادی بیان و بعد از بیان هست که باید سران فتنه را مثله کنند و در مورد برجام هم باید بحث کارشناسی و علمی در یک فضای درستی بحث شود که چه دستاورد مثبت و منفی ای داشت و توقع این است که شما به عنوان یک انسان دانشگاهی حرفهایتان با حرف های …… فرق زیادی کند و ما معتقدیم نظام ما نظام معرفتی است و این نوع تفکرات کشور را به اینجا کشانده و ما برای اصلاح همین وضعیت می گوییم این روند غلطی است.
وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات به دلیل نظام آموزشی بوده که دانشگاه اینطوری شده و جنبش دانشجویی به خواب زمستانه رفته و بخشی هم به خاطر اتفاقاتی که رخ داده و سرکوب هایی که جنبش شده و حوادثی که در سال ۷۸ رخ داد، ابراز کرد: ما باید تمام جوانب این مسئله را ببینیم چه اتفاقی رخ داده که امروز قشری از جامعه که قرار بود مبدا همه تحولات باشد باید دیگران در آن تحول ایجاد کنند.
کامرانی افزود: چرا تمام اتفاقات صحیح را کار حاکمیت می دانیم اما اتفاقات بد را نمی گوییم کار حاکمیت است و چرا نمی گوییم حاکمیت چه سیاست هایی را به کار برد که امروزه این اتفاقات در کشور و به خصوص در جنبش دانشجویی رخ می دهد.
وی ضمن اینکه از دانشجویان خواست که به دور از هیاهوهای سیاسی و خودنمایی های شیطانی، هیچ فردی را ملاک و معیار قرار ندهند، گفت: از دانشجویان می خواهم که قرآن، نهج البلاغه و آثار شهید مطهری و مرحوم شریعتی را مطالعه و اندیشه کنند و اگر در این حوزه ها قوی شویم آنوقت می توانیم جنبش دانشجویی به معنای حقیقی را احیاء کنیم.
گزارش از امیررضا برنگ پور
انتهای پیام/
برچسب ها :پایگاه خبری -تحلیلی مهر دنا ، دانشگاه پیام نور دهدشت ، دهدشت ، رئیس بنیاد ایران شناسی استان کهگیلویه وبویراحمد ، سایت خبری مهر دنا ، علی کامرانی ، فرزاد نجات نیا ، کهگیلویه ، مشاور مجمع تشخیص مصلحت نظام ، مناظره دانشجویی ، مهردنا
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1