افت تحصیلی در کهگیلویه و بویراحمد؛ سیاست زدگی یا کمبودهای ساختاری

پیامدهای همه گیری کرونا، محرومیت تاریخی منطقه، کمبود معلمان متخصص و ضعف در زیرساخت های فناوری آموزشی سهم به مراتب بیشتری در این وضعیت داشته اند
کد خبر : 34994
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۴ - ۸:۰۲

در پی انتشار گزارشی یک سویه درباره وضعیت آموزشی استان کهگیلویه و بویراحمد در یکی از رسانه‌های محلی، که تمامی مشکلات را به گردن مدیران و نمایندگان انداخته بود کارشناسان آموزشی معتقدند این تحلیل از واقعیت‌های پیچیده نظام آموزشی کشور غافل مانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مهردنا،بررسی‌های دقیق‌تر نشان می دهد عوامل متعددی از جمله پیامدهای همه گیری کرونا، محرومیت تاریخی منطقه، کمبود معلمان متخصص و ضعف در زیرساخت های فناوری آموزشی سهم به مراتب بیشتری در این وضعیت داشته اند تا صرفاً تصمیمات مدیریتی

این در حالی است که همه نیک می‌دانند شیوع کرونا و تعطیلی طولانی‌مدت مدارس به‌ویژه در مناطق محرومی که دسترسی به اینترنت و آموزش مجازی محدود بود ضربه سنگینی به کیفیت آموزش وارد کرد.
آیا انتظار می‌رفت دانش‌آموزانی که ماه‌ها از کلاس درس محروم بودند‌ همان عملکرد استاندارد را داشته باشند؟ این گزارش با نادیده گرفتن این واقعیت آشکار تنها به دنبال مقصرتراشی سیاسی بوده است

هرچند گزارش منتشر شده حاوی داده‌های قابل تأملی بود اما از جامعیت لازم برخوردار نبود و برخی واقعیت‌های مهم را نادیده گرفت.
این گزارش با بی‌انصافی، تمام تقصیرها را به گردن مدیران و نمایندگان انداخت در حالی که عوامل کلان‌تری مانند کرونا، ناعدالتی در توزیع منابع ملی و ضعف سیستم آموزش مجازی کشور نیز نقش مهمی داشتند

گزارش مذکور با تمرکز افراطی بر آمار و ارقام از تحلیل عوامل زیربنایی مؤثر بر کیفیت آموزش غفلت کرده است‌ واقعیت این است که مسئله آموزش در این استان مانند بسیاری از مناطق محروم کشور‌ تابعی از چندین متغیر به هم پیوسته است، از کمبود معلمان متخصص گرفته تا نبود آزمایشگاه‌های مجهز و کتابخانه‌های استاندارد همگی در شکل‌گیری این وضعیت نقش داشته‌اند.

در حالی که گزارش به شکل مطلق بر رتبه‌های پایین استان تأکید داشت‌ از اشاره به پیشرفت‌های نسبی در برخی شاخص‌ها خودداری کرد. به عنوان مثال رشد قابل توجه نرخ قبولی در مدارس نمونه دولتی طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که با وجود همه مشکلات تلاش‌های مثبتی نیز در جریان بوده است.

یکی از کاستی‌های جدی گزارش عدم توجه به نقش خانواده‌ها و بستر اجتماعی در فرآیند آموزش بود، در بسیاری از مناطق محروم استان خانواده‌ها به دلایل مختلف از جمله مشکلات معیشتی نتوانسته‌اند همراهی لازم را با نظام آموزشی داشته باشند

وضعیت آموزشی کهگیلویه و بویراحمد اگرچه چالش‌برانگیز است اما با نگاهی واقع‌بینانه و برنامه‌ریزی دقیق می‌توان آن را بهبود بخشید
آنچه نیاز داریم نه گزارش‌های سیاه‌نمایانه بلکه تحلیل‌های همه‌جانبه و ارائه راهکارهای عملی است. آموزش و پرورش این استان نیازمند همکاری همه جانبه مسئولان، معلمان، خانواده‌ها و خود دانش‌آموزان برای خروج از این وضعیت است.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.