کد خبر : 8708
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۴

فرهنگ استفاده از هلیکوپتر اورژانس را بدانیم؟

فرهنگ استفاده از هلیکوپتر اورژانس را بدانیم تا شاید بتوانیم از بروز حادثه ای جلوگیری کرد و یا جان انسانی را نجات دهیم.

مهر دنا/ فرهنگ استفاده از هلیکوپتر اورژانس را بدانیم تا شاید بتوانیم از بروز حادثه ای جلوگیری کرد و یا جان انسانی را نجات دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مهر دنا از یاسوج، چمن آرا معاون فنی و عملیات مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در یاداشتی در این زمینه نوشت:

۱- ملخ هلیکوپتر در هنگام چرخش(حدوداً ۳۳۰ دور در دقیقه) نامرئی میشود و سرعتی نظیر یک گلوله شلیک شده دارد و کوچکترین تماس با آن باعث آسیب شدید می شود.
۲- سرعت چرخش ملخ دم سه برابر ملخ اصلی است.
۳- نیروی ایستادن در جا برای یک هلیکوپتر از نیرویی که برای پرواز نرمال استفاده می کند بیشتر است.
۴- هلیکوپتر در حالت ایستا برای امداد مانند یک شیئ معلق بسیار آسیب پذیر بوده و بادشدید یا حرکات پاندولی امدادگر یا بار خارجی می تواند باعث عدم تعادل آن و بروز حادثه گردد.
۵- اگر هلیکوپتر در حالت ایستا قرار دارد و نمی تواند بنشیند از انجام حرکات شدید هنگام سوار یا پیاده شدن خودداری کنید
۶- در مناطق کوهستانی و یا بیابانی هنگام نزدیک شدن هلیکوپتر امداد به وسیله برافروختن دود یا تکان دادن پارچه رنگی در دیده شدن خود به خلبان کمک نمایید.
۷- پشت به باد باستید و با این کار جهت وزش باد و نشستن مناسب را به خلبان نشان دهید.
۸- حداقل محل مناسب برای نشستن هلیکوپتر ۳۰*۳۰ متر می باشد.
۹- محل مورد نظر باید دور از کابل برق، آنتن ها ، درختان و ساختمان های بلند باشد و مواظب ورود افراد و حتی حیوانات به محل فرود هلیکوپتر باشید.
۱۰- در لحظات آخر نشستن هلیکوپتر جهت محافظت از جان خود در اثر برخورد ملخ هلیکوپتر و همچنین محافظت در برابر باد ناشی از ملخ، روی یک زانو نشسته و در صورت داشتن کلاه ایمنی آن را بالای سر، در دست خود نگه دارید.
۱۱- فقط با اجازه خلبان به هلیکوپتر نزدیک شوید. هرگز بدون اجازه خلبان به هلیکوپتر نزدیک نشوید.
۱۲- نزدیک و یا دور شدن به هلیکوپتر حتما با زاویه ۴۵ درجه از دماغه هلیکوپتر (ساعت ۱۰ و ۲) انجام شود تا خلبان آگاهی لازم را داشته باشد.
۱۳- در مکان های شیب دار از سمت پایین به بالگرد دور یا نزدیک شوید.
۱۴- هرگز از سمت دم هلیکوپتر به آن نزدیک نشوید.
۱۵- هنگان نزدیک شده به هلیکوپتر مواظب آنتن جلوی آن باشد هرگز و هرگز ندوید و با عجله به هلیکوپتر نزدیک نشوید.
۱۶- اگر هلیکوپتر در حال استارت یا شات دان کردن می باشد تا ثابت شدن کامل ملخ از نزدیک شدن به هلیکوپتر خودداری کنید.
۱۷- از بردن مواد سوختی و محترقه به داخل کابین خودداری کنید.
۱۸- جهت پیشگیری از حوادث ناشی از دان واش (باد ناشی از ملخ هلیکوپتر) فیکس کردن ملزومات بیمار از جمله پتو، ملحفه، لباس و روپوش مانند مقنعه، چادر، عینک، کلاه، کلاه گیس، کاور و غیره الزامیست.
۱۹- هلیکوپتر اورژانس زمان رسیدن بیمار به بیمارستان را ۳۰۰ برابر تسریع می کند.
۲۰- دستهای خود را برای اطلاع خلبان از ایمنی پرواز به صورت مستقیم بالای سر خود بگیرید.
۲۱- در صورت هرگونه اختلال در ایمنی پرواز(نشست و برخاست) دستهای خود را به صورت ضربدر بالای سر خود تکان دهید تا خلبان متوجه خطر گردد.
۲۲- اولویت انتقال مصدومان پس از هماهنگی با تکنسین ارشد کروی پزشکی می باشد.
۲۳- وزن برخاستن برای هر هلیکوپتر میزان مجازیست و پرواز با بیش از این وزن مجازغیرممکن است.
۲۴- قبل از سوار شدن گوشی همراه خود را خاموش کنید.
۲۵- اشیاء بلند مثل پرچم، میله،عصا، برانکارد و یا هر وسیله بلند را به صورت افقی گرفته و به آرامی به هلیکوپتر نزدیک شوید.
۲۶- تا دور شدن کامل هلیکوپتر و نشنیدن صدای آن موقعیت خود را حفظ کنید.
۲۷- همیشه آمادگی لازم را برای بازگشت مجدد هلیکوپتر جهت فرود اضطراری داشته باشید.
۲۸- هلیکوپتر اورژانش وسیله ای عام المنفعه است و برای نجات جان مصدومان و بیماران خیلی موثر است لطفا به آن آسیب نرسانیم و موجب ناراحتی کروی پروازی و پزشکی نشویم.چون سلب آرامش خلبان ممکن به حادثه منجر شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.